Met nog twee weken te gaan komt de tweede editie van Future Lighting steeds dichterbij. Het wordt een editie met veel nieuwe gezichten, zo ook de aanwezigheid van Fedet | NLA (Nederlandse Licht Associatie). Wij spraken Fedet-directeur Anne-Jaap Deinum over zijn verwachtingen van Future Lighting en zijn blik op de verlichtingsindustrie.
“NLA (Nederlandse Licht Associatie) is een brancheorganisatie van en voor ondernemers in de elektronische en installatietechnische sector. Wij vertegenwoordigen fabrikanten van lichtbronnen en lichtarmaturen. Licht speelt een cruciale rol in ons leven: alleen al thuis, op het werk of in het publieke domein kun je niet zonder. In Nederland hebben we geen specifiek lichtevent, terwijl de behoefte aan kennisdeling over lichtkwaliteit en -toepassing enorm groeit. Future Lighting brengt alle belanghebbenden in de lichtsector samen en biedt een platform voor dialoog. Voor fabrikanten is het dan belangrijk om inzicht te hebben in marktontwikkelingen, te ontdekken waar de behoefte ligt en dat te toetsen met eigen kennis in technologische ontwikkelingen.”
Anne-Jaap neemt als voorbeeld de campagne van NLA (Nederlandse Licht Associatie) ‘Met LED kan het’. ‘’LED is het product wat iedereen ziet en gebruikt, maar we kijken er nog te weinig naar op het gebied van verduurzaming en kostenreductie. Fabrikanten van LED willen onderstrepen wat het belang van LED is. Laat Future Lighting dan het platform zijn waar de dialoog gevoerd kan worden. De aangenomen motie in de Tweede Kamer brengt een versnelling die anders pas in 2038 zou zijn doorgevoerd. Maar nu is het zaak om die versnelling op de juiste manier door te voeren. Je kunt in een handomdraai switchen van een gloeilamp naar LED, maar alleen vervanging is niet voldoende.’’
Wanneer Anne-Jaap wordt gevraagd naar de belangrijkste ontwikkelingen in de markt, komt hij al snel met vier pijlers: “De overgang van conventionele naar LED-verlichting is een belangrijk thema. Daarnaast is de juiste kwaliteit van licht en de levensduur van lichtbronnen van essentieel belang, bijvoorbeeld ook de lichtopbrengst op de werkplek. Ook moeten we kijken naar een gezond binnenklimaat, gezien de toenemende tijd die we binnenshuis doorbrengen. Digitalisering is hier de oorzaak van. Human Centric Lighting, waarbij bijvoorbeeld de kleurstelling van licht gedurende de dag wordt aangepast, draagt bij aan het welzijn van mensen. Dat is zeker nodig, want buiten beschikken we over 50.000 lux, terwijl we binnen over slechts 500 lux beschikken. Tot slot zien we de opkomst van intelligente verlichting, die steeds meer geïntegreerd wordt in gebouwautomatisering. Maar ook op andere plekken, denk bijvoorbeeld aan licht dat kan inspelen op de verkeersintensiteit.’’
Op de vraag waar Anne-Jaap nog verbetering ziet, is hij vrij duidelijk: ‘’Het nadeel in dit vak is dat je – overal waar je komt – meteen naar boven kijkt. Er ligt nog een groot verbeterpotentieel in de markt. De aanname is nu dat 50% van de lichtbronnen nog niet is voorzien van een LED-bron. En van die 50% LED kan ook niet altijd geconcludeerd worden dat het goed geïnstalleerd is. Het ene LED is het andere ook niet en het schuurt soms met andere behoeften! Verbetering van de lichtbron gaat bijvoorbeeld nog niet altijd samen met de wens om de mooiste designlamp te plaatsen.
Soms wordt er nog te makkelijk overgeschakeld zonder naar de opbrengst te kijken. Het behoud en verhogen van kwaliteit staat hoog op de agenda bij alle stakeholders. Daarom is het mooi dat kennis, product en installatie met de vertegenwoordiging van alle branche-organisaties samen komen op Future Lighting. Beleving van licht met de juiste opbrengst en juiste kwaliteit is waar het dan om draait.”